Fot. Kacper Kowalski / aeromedia.pl
Bocznica kolejowa w terminalu DCT w Gdańsku po rozbudowie może obsługiwać trzy razy więcej kontenerów niż dotychczas. Inwestycja pozwala na zwiększenie udziału transportu koleją w stosunku do transportu drogowego i zmniejszenie ruchu pojazdów w Trójmieście
W środę uroczyście przekazano do użytku rozbudowaną bocznicę kolejową. DCT (Deepwater Container Terminal) Gdańsk otrzymał już także certyfikat bezpieczeństwa wydany przez Urząd Transportu Kolejowego.
Rzeczniczka DCT w Gdańsku, Jadwiga Grabowska poinformowała, że zbudowano dwa dodatkowe tory, place składowe i zakupiono nowy sprzęt dla terminalu kontenerowego. Podała, że jednocześnie mogą być teraz obsługiwane 4 pociągi. W ciągu miesiąca średnio obsługiwanych jest ok. stu pociągów. Dzięki rozbudowie bocznica może rocznie obsłużyć ok. 700 tys. TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera). Obecnie ok. 35 proc. kontenerów wyjeżdża z portu koleją.
Prezes Zarządu DCT Gdańsk, Maciek Kwiatkowski zwrócił uwagę, że terminal promuje transport kolejowy jako znacznie bardziej niezawodny i proekologiczny niż transport samochodowy. "Mamy do dyspozycji 2,5 km bocznicy kolejowej, to jest 4 tory po ponad 600 m każdy, co pozwala na bardzo sprawną obsługę pełnowymiarowych składów pociągów" - tłumaczy. Wyjaśnił, że obecny udział transportu kolejowego w stosunku do całego transportu kontenerów w terminalu wynoszący ok. 35 procent jest porównywalny ze wskaźnikami osiąganymi w najlepszych terminalach na świecie.
Kierownik ds. rozwoju biznesu DCT Gdańsk, Marcin Kamola uważa, że do wzrostu ładunków transportowanych koleją w Gdańsku może przyczynić się modernizacja linii kolejowej nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny oraz budowa nowego mostu nad Martwą Wisłą. Obecny most pozwala na przepustowość dobową ok. 60 pociągów.
Miesiąc temu PKP PLK SA poinformowały, że w czerwcu ma być podpisana umowa na modernizację towarowej linii kolejowej na odcinku z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny i budowę nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością 100 km na godzinę, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Liczba kursujących trasą pociągów ma wzrosnąć do 360.
Rozbudowa bocznicy kosztowała ponad 10 mln zł, z czego 4 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.
W 2013 r. w DCT po raz pierwszy w jego niespełna 10-letniej historii przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata. Do terminala DCT docierają największe na świecie statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich.
Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.
Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa drugiego terminala kontenerowego. Do użytku ma być oddany do 2017 roku. Ma zwiększyć obecne zdolności przeładunkowe DCT z ponad 1,3 mln TEU do 4 mln TEU rocznie.
Źródło: PAP