Fot. Torpol
Spółka Torpol, z grupy Polimeksu-Mostostalu, podpisała dwa nowe kontrakty w Norwegii - budowy nawierzchni torowej dla metra w Oslo oraz wykonania w stolicy prac drogowych.
Pierwszy z nich, zawarty z zarządcą metra - Sporveien Oslo AS, dotyczy budowy nawierzchni torowej oraz instalacji zasilającej (tzw. trzeciej szyny) na 1,6 km nowym odcinku metra w Oslo. Nosi on nazwę Lørenbanen i połączy stacje Bellevue i Økern, na istniejących dwu innych odcinkach. Powstanie też nowa stacja Loren.
Prace ruszą na początku czerwca tego roku i mają być zakończone do listopada 2015 roku (z przerwami na prace tunelowe). Będą one wykonywane w tunelu, co daje możliwość ich realizacji także zimą.
Wartość netto kontraktu wynosi 26,5 mln koron norweskich (NOK), czyli ok. 13 mln złotych (podatek VAT - 25 proc.).
Drugi kontrakt Torpolu obejmuje przebudowę skrzyżowania i budowę nowego ronda w Oslo w dzielnicy biznesowej Skøyen. Jego wartość wyniesie 10,7 mln NOK netto (ok. 5 mln złotych). Roboty mają zostać wykonane od czerwca do października br.
Zamawiającym jest Statens vegvesen (norweski zarządca dróg), uważany za najbardziej profesjonalny i wymagający podmiot w norweskiej branży budowlanej.
- Te nowe kontrakty potwierdzają nasze kompetencje do działalności na tak trudnym rynku - mówi Marcin Krupa, dyrektor generalny Torpol Norge. - Dzięki dobrym rekomendacjom, jesteśmy zapraszani do udziału w kolejnych postępowaniach przetargowych.
Torpol jest obecny w Norwegii od 2010 roku. Warunkiem startowania w zamówieniach publicznych jest posiadanie certyfikatu budowlanego - Sentral Godkjenning. Torpol pozyskał najwyższy, trzeci stopień SG, co pozwala mu występować jako generalny wykonawca.
W marcu tego roku podpisał dwa inne kontrakty w Oslo - modernizacji linii tramwajowej w sąsiedztwie Pałacu Królewskiego (o wartości 28 mln NOK netto) oraz prac torowych w dzielnicy Ekeberg (7 mln NOK).
Łącznie, do tej pory polska spółka zrealizowała w Norwegii umowy o wartości ponad 61 milionów złotych, a po wykonaniu najnowszych - kwota ta zwiększy do 100 mln zł.
Poprzednio, oprócz prac torowych w Oslo, wybudowała linię lekkiej kolei miejskiej w Bergen.
Dyrektor Krupa przypomina, że zgodnie z dziesięcioletnim planem rozwoju infrastruktury kolejowej, w latach 2014-2023 Norwegia zamierza przeznaczyć na jej modernizację ponad 8 mld zł rocznie.
Źródło: WNP