Fot. PKP Intercity
23 maja br. PKP Intercity S.A. i Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. podpisały umowę na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość projektu to ponad 1,3 mld zł. Komfortowe pociągi rozpoczną kursowanie pod koniec 2015 roku. 70% środków na inwestycję pochodzić będzie z funduszy unijnych.
20 nowoczesnych składów zostanie wyprodukowanych w fabryce Pesa Bydgoszcz S.A. Poza dostawą, producent będzie odpowiedzialny za serwisowanie pociągów przez 15 lat. Wartość kontraktu to 1 320 626 400,00 zł, z czego za dostawę wykonawca otrzyma 1 008 600 000,00 zł, a za serwis 312 026 400,00 zł. PKP Intercity sfinansuje projekt ze środków własnych oraz unijnych pochodzących z funduszu spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 574 050 400,00 zł.
Nowe pociągi będą kursować na trasach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.
Darty oferować będą zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej, system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, nowoczesne toalety oraz miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się także przewijaki dla niemowląt.
Inwestujemy w komfort. Do końca 2015 r. 70% naszych pociągów będzie nowych lub zmodernizowanych. Pesa ma w tym swój znaczny udział. Poza produkcją Dartów, realizuje dla nas także największy projekt modernizacji wagonów. – powiedział Marcin Celejewski, prezes zarządu PKP Intercity.
Pociągi wyróżniać będzie nowoczesny design, aerodynamiczna linia, lżejsza konstrukcja wykonana z zaawansowanej technologicznie stali wysokiej wytrzymałości oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa (Norma EN 15227). Do dyspozycji pasażerów będą 352 miejsca, w tym 60 w klasie pierwszej, 6 toalet oraz część gastronomiczna. Dodatkowo, pojazd zostanie wyposażony w specjalny falownik zamontowany na dachu co zwiększy komfort podróżnych z uwagi na obniżony poziom hałasu.
Darty to kolejna generacja elektrycznych zespołów trakcyjnych marki Pesa. Całkowicie nowy projekt, przygotowany jednak przez ten sam – największy w naszej branży w tej części Europy – Dział Badań i Rozwoju, który wcześniej pracował nad najbezpieczniejszą na świecie „rodziną” ezt Elf przeznaczoną dla ruchu regionalnego, a teraz opracował Darta dla obsługi przewozów dalekobieżnych. Dziękuję za okazane nam zaufanie i jestem przekonany, że zaowocuje ono satysfakcją naszych partnerów z Intercity, a przede wszystkim pasażerów. – powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa.
W produkcji nowoczesnych składów będą miały udział polskie firmy - komponenty i podzespoły do produkcji pojazdów dostarczać będzie ponad 350 przedsiębiorstw z Polski. Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity będą przystosowane do prędkości 160 km/h.
20 elektrycznych zespołów trakcyjnych od Pesa dołączy do 20 składów, które PKP Intercity kupiło w 2013 roku. W sumie 40 nowoczesnych pociągów o prędkości 160km/h obsługiwać będzie linie: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków, Gdynia - Katowice (przez Łódź), Kraków - Szczecin (przez CMK, Łódź, Poznań), Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.
***
Elektryczny zespół trakcyjny (EZT) - pojazd kolejowy o własnym napędzie elektrycznym, składający się z dwóch członów sterowniczych na obu końcach oraz ewentualnych członów pośrednich. Poszczególne człony nie mogą być rozłączane. Jednak zwykle możliwe jest łączenie całych pojazdów tego samego typu.
Źródło: PKP Intercity