Ofensywa na torach z nowymi technologiami

Fot. WNP

Odpowiedzią na malejący udział kolei w przewozach towarów mogą być zmiany organizacyjne i jakościowe. To wymaga zaprzęgnięcia do kolejowej modernizacji nowych technologii.

Na początku kwietnia spółka transportowo-spedycyjna Laude Smart Intermodal otworzyła stałe połączenie intermodalne z Zamościa do stolicy Mołdowy, Kiszyniowa. Byłoby to jedno z wielu próbnych wydarzeń, gdyby nie nowy koncept, który - jak się wydaje - uzasadnia nazwę przedsięwzięcia - "Revolucia".

Kontener do wszystkiego 

Pociągi w tamtą stronę wiozą w 84 kontenerach różne towary na paletach - np. środki higieniczne, artykuły spożywcze, AGD, ale także złom i koks. Do Polski w drodze powrotnej zabierane są głównie towary sypkie - zboża, biomasa, węgiel, wyroby spożywcze i stalowe. 

- Dotychczas nikt nie dysponował taborem, który umożliwiałby przewiezienie w tych samych wagonach w jedną stronę drobnicy, a w drodze powrotnej "masówki" - mówi Janusz Górski, wiceprezes Laude Smart Intermodal. - W konsekwencji wagony w jedną lub drugą stronę jadą puste, ponosząc i tak niemałe koszty logistyczne. 

Laude wykorzystuje nowego typu kontenery HTCOIL i HTSYP, na których opracowanie dostał w zeszłym roku 11 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Są one wyższe i mają zatrzaskowy dach. Innowacją kontenera HTSYP jest też możliwość wysypania towaru przez tylne "klapodrzwi". Jeżeli tej spółce uda się pomysł rozwinąć, pokona zmorę transportu kolejowego - puste przebiegi powrotne. 

To niejedyna taka próba. W 2013 roku konkurenci oskarżali PKP Cargo o dumping cenowy. Przedstawiciele zarządu spółki wyjaśniali wówczas, że "przewozy są rentowne, gdyż w jedną stronę wozimy węgiel, a w drugą rudę żelaza". Dzięki sprawnej logistyce, zgarnęła ona kilka dużych kontraktów. 

A jednak się rusza 

Logistyka ma istotny wpływ na obniżenie kosztów działalności firm produkcyjnych i handlowych. Oszczęd ności i uzyskania przewagi konkurencyjnej szukają w niej nie tylko międzynarodowe koncerny, ale i małe firmy. Jednak to transport gra pierwsze skrzypce na każdym etapie procesu logistycznego. Jego znaczenie wzrosło wraz z globalizacją gospodarki, powiększyły się bowiem dystanse i częstotliwość przewozów. Ponadto producenci na stałe wprowadzili praktykę utrzymywania niskich poziomów zapasów, co wymusiło organizację dostaw w systemie just in time.

Źródło: WNP