Wypracowaniu katalogu dobrych praktyk i ograniczeniu zjawiska miesięcznych szczytów przewozowych w transporcie drogowym towarów służy zainicjowany przez przedstawicieli branży TSL (transport - spedycja - logistyka) oraz firm produkcyjnych ogólnopolski projekt "Szczyty kosztują".
Inicjatywa ta ma charakter otwarty, a każdy, kto czuje się stroną, może dołączyć do projektu, informują organizatorzy.
Wraz z rozwojem gospodarki i wzrostem masy transportowanych towarów, z roku na rok narasta zjawisko okresowych szczytów przewozowych w krajowym transporcie drogowym. W ostatnie dni miesiąca na drogi wyjeżdża więcej samochodów, a liczba zleceń transportowych rośnie nawet kilkukrotnie. Są to niepotrzebne utrudnienia, które nie będące konsekwencją rzeczywistego popytu.
W efekcie zjawiska szczytów producenci i sieci handlowe ponoszą wyższe koszty logistyczne i administracyjne, operatorzy zmagają się z obniżeniem jakości usług i wzrostem kosztów utrzymywania systemów transportowych, a przewoźnicy odczuwają niestabilność zatrudnienia i pracują w warunkach stresu.
Skutki ponoszą jednak wszyscy użytkownicy dróg, bowiem następuje punktowe natężenie ruchu na drogach i zatory, dochodzi do większej liczby wypadków, rośnie poziom emisji spalin do środowiska.
Projekt "Szczyty kosztują" zakłada zaangażowanie wszystkich uczestników łańcuchów dostaw i podzielenia się własnymi spostrzeżeniami czy pomysłami. Organizatorzy zakładają przeprowadzenie analiz negatywnych skutków zjawiska, badania wśród firm produkcyjnych generujących wysokie wolumeny przewożonych towarów, praktyczne warsztaty skupiające reprezentantów branży TSL, producentów i sieci handlowe, a także różnorodne akcje.
Rolę koordynatora projektu przyjął na siebie operator logistyczny Rohlig Suus Logistics, ekspertem branżowym jest Graphene Partners, natomiast partnerami akcji są instytucje branżowe: Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki, Polska Izba Spedycji i Logistyki, ECR Polska, Instytut Logistyki i Magazynowania oraz ogólnopolskie media branżowe.
Źródło: WNP