Fot. mat.pras.
Posłowie z komisji Infrastruktury przyjęli w pierwszym czytaniu poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw.
Do dalszego procedowania powołali też specjalną podkomisję.
Jak podkreślono podczas dzisiejszego posiedzenia, celem projektowanej nowelizacji jest usprawnienie procedur służących realizacji inwestycji w transporcie kolejowym. Ma to istotne znaczenie dla pełnego wykorzystania środków unijnych, w tym z funduszu CEF, w bieżącej perspektywie finansowej 2014-2020.
W szczególności, dotyczy to ułatwień dla PKP PLK w sytuacji, gdy dopiero kończy prace współfinansowane z minionej perspektywy.
Zasadnicza część nowelizacji wprowadza zmiany mające na celu ułatwienie prowadzenia wielu postępowań administracyjnych i przyjmowania dokumentów programowych związanych z realizacją procesu inwestycyjnego na kolei.
Istotną nowością w projektowanej ustawie jest założenie, że jednostki samorządu terytorialnego nabędą uprawnienia, jakie mają zarządcy infrastruktury, w tym największy - PKP PLK. Będą mogły uzyskiwać decyzje o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, nabywać działki i realizować inwestycje kolejowe. Będą zarazem zobowiązane udostępniać infrastrukturę kolejową na równych i niedyskryminujących zasadach.
Proponowane zmiany dotyczą także właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości położonych na terenie lokalizowanych linii kolejowych. Chodzi w szczególności o zarządców dróg publicznych a także zarządców nieruchomości Skarbu Państwa, jak Lasy Państwowe oraz Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej.
Rozwiązania szczegółowe pozwolą inwestorowi realizującemu inwestycje kolejowe na: czasowe korzystanie z nieruchomości (niezbędnych do dokonania przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej, co przyspieszy proces realizacji inwestycji) oraz nieodpłatne zajęcie przez PLK i JST terenu wód płynących lub terenów dróg publicznych na czas realizacji i eksploatacji inwestycji kolejowych.
Zarazem wprowadza się instytucję prawną - ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości za ustalonym odszkodowaniem. Czasowe ograniczenie praw właścicieli z korzystania z sąsiednich nieruchomości jest zbliżone do regulacji przewidzianej w artykule 47 Prawa Budowlanego.
Odszkodowanie będzie przysługiwać za ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości oraz za szkody powstałe na skutek przeprowadzenia prac, w szczególności gdy przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego było niemożliwe lub zostało zaniechane.
Ważną zmianą, usprawniającą proces inwestycyjny, jest propozycja zmniejszenia zakresu szczegółowości programu wieloletniego (który ustala Rada Ministrów) jedynie do listy i wartości projektów, na rzecz wprowadzania corocznych korekt przez ministra odpowiadającego za transport.
Projekt ustawy zakłada też możliwość finansowania lub współfinansowanie ze środków publicznych zakupu lub modernizacji pojazdów kolejowych PKP PLK przeznaczonych do: diagnostyki, utrzymania, naprawy lub budowy infrastruktury kolejowej oraz przeznaczonych do prowadzenia działań ratowniczych.
Z szacunkowych wyliczeń wynika, że dostawy tych maszyn i urządzeń, a także automatyki kolejowej (ERTMS), będą kosztowały ok. 150 mln zł.
Ponieważ w tym i jeszcze innych zakresach projekt ustawy przewiduje udzielanie pomocy publicznej, będzie on wymagał notyfikowania przez Komisję Europejską.
Źródło: WNP