Fot. I. Gójski
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju szykuje zmiany w rozporządzeniu w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych. Istotną nowością będzie to, że przewoźnicy nie zawsze będą musieli starać się o certyfikację ECM.
Według informacji, którymi podzielił się Piotr Sieczkowski z Departamentu Bezpieczeństwa Kolejowego w Urzędzie Transportu Kolejowego, zmian nie będzie dużo, ale za to będą istotne. Powiększy się m.in. katalog podmiotów, które zostały objęte rozporządzeniem o pojazdy metra. Zmieni się też zawartość dokumentacji technicznej, którą trzeba będzie dostarczyć UTK, a także struktura cyklu przeglądowo-naprawczego.
Największą zmianą, o którą najczęściej dopytują przewoźnicy, będzie zwolnienie certyfikowanych ECM z obowiązku zatwierdzenia DSU.
– W przypadku wagonów towarowych, objętych procesem utrzymania przez podmiot odpowiedzialny za utrzymanie i posiadający certyfikat wydany zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej nr 445/2011, nie będzie istniał obowiązek zatwierdzenia dla nich DSU – informuje Piotr Sieczkowski.
Istotne jest, że przepis ten nie będzie dotyczył wagonów, które są objęte utrzymaniem przez podmioty działające w oparciu o okres przejściowy wynikający z rozporządzenia nr 445/2011, tj. certyfikowanych przewoźników kolejowych lub autoryzowanych zarządców infrastruktury, którzy uzyskali certyfikat lub autoryzację 31 maja 2012 r., ale nie posiadają odrębnego certyfikatu ECM.
Jeszcze w tym miesiącu UTK upubliczni pełną informację, dotyczącą uzyskiwania przez przewoźników kolejowych certyfikatów i autoryzacji bezpieczeństwa.
Plany zmian w przepisach zostały przedstawione podczas posiedzenia Sekcji Wagonów i Spedycji oraz Sekcji Przewoźników Kolejowych, która odbyła się 4 listopada 2014 r. w Warszawie.
Fot. I. Gójski (członkowie sekcji wagonów i spedycji podczas spotkania w dniu 04.11.2014 r.)
Źródło: KOW media&marketing