Fot. mat. pras. PKP CARGO
Operator intermodalny Cargosped, spółka należąca do Grupy PKP Cargo, uruchomiła pierwsze stałe połączenie intermodalne między portami trójmiejskimi a własnym terminalem w Poznaniu-Franowie.
Będzie on kursował regularnie cztery razy w tygodniu, naprzemiennie w obu kierunkach, a w I kwartale 2015 r. spółka planuje zwiększenie połączeń do siedmiu razy w tygodniu.
Ten tzw. pociąg operatorski wyrusza z Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni, z Gdynia Containter Terminal oraz terminala DCT Gdańsk i - po połączeniu w Zajączkowie Tczewskim - dociera do lądowego terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie.
Pociągi z towarami z importu wyruszają z Trójmiasta o godzinie 13.30, natomiast z towarami eksportowanymi z Poznania-Franowa do Gdyni i Gdańska - o 17.30. Każdy skład konfigurowany jest zgodnie z potrzebami klientów. Jego pojemność wynosi ok. 92 TEU (czyli 92 kontenerów 20. stopowych). Klienci mogą skorzystać także z opcji przewozu kontenerów oraz naczep siodłowych.
Integralną częścią projektu jest oferta „ostatniej mili”, podkreśla zarząd Cargosped. Spółka ma własne naczepy oraz bezpośrednio współpracuje z grupą przewoźników drogowych, co pozwala na dostarczenie ładunków „do drzwi” finalnego odbiorcy.
Na terminalu w Poznaniu-Franowie spółka oferuje przeładunek, a ponadto składowanie krótko- i długoterminowe oraz usługi depotowe. Nowe połączenie otwarto w głównej mierze z myślą o spedytorach i armatorach obecnych na polskim rynku.
- Nasz pociąg operatorski jest nowatorskim projektem w skali kraju i stanie się alternatywą dla transportu drogowego - powiedział Szymon Mikołajczak, członek zarządu Cargosped. - Stworzony serwis intermodalny zainicjował też współpracę pomiędzy nami i szwedzkim operatorem intermodalnym Green Cargo oraz armatorem Stena Line.
Według niego, spółka planuje następne stałe połączenia intermodalne, które połączą m.in. porty polskie z własnymi jej terminalami w Warszawie i Gliwicach.
Zarząd PKP Cargo podkreśla, że przewozy intermodalne są strategicznym obszarem działalności grupy. Jest to najdynamiczniej rozwijający się segment kolejowy. Obecnie poziom tzw. konteneryzacji przewozów w Polsce jest sześciokrotnie niższy niż średnia europejska.
Już obecnie PKP Cargo jest liderem w segmencie przewozów intermodalnych w Polsce z około 60. procentowym udziałem w rynku.
Źródło: WNP