Fot. epainfo.pl
Od 14 grudnia Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomi kolejne połączenia - tym razem na liniach Łódź - Łowicz i Łódź - Koluszki. W połowie przyszłego roku ma ruszyć połączenie ze stolicy regionu do Kutna.
Obecnie pociągi ŁKA jeżdżą na trasach z Łodzi do Sieradza i Zgierza oraz w ramach kolei obwodowej Łodzi. W środę porozumienie ws. integracji ŁKA z transportem lokalnym na liniach Łódź - Koluszki i Łódź - Kutno podpisali przedstawiciele lokalnych samorządów - gmin, miast i powiatów - leżących na tych trasach.
Porozumienie przewiduje integrację biletową kolei i przewoźników lokalnych - mieszkańcy miast będą mogli podróżować na jednym bilecie zarówno pociągami ŁKA, lokalnym transportem w swoim mieście i komunikacją miejską w Łodzi. Zsynchronizowane mają być także rozkłady jazdy lokalnego transportu i kolei aglomeracyjnej.
"To będzie integracja ze wspólnym biletem aglomeracyjnym, ale też zapisy, które umożliwią nam w nowej perspektywie unijnej rozwijanie projektu ŁKA. Myślimy o nowym taborze, nowych przystankach i kierunkach, a przede wszystkim myślimy o integracji kolei z transportem lokalnym" - powiedział na konferencji prasowej marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.
Od połowy grudnia na nowej linii z Łodzi do Koluszek jeździć będzie 10 par pociągów, a trasę Łódź - Łowicz będzie obsługiwało 11 par pociągów.
Burmistrz Koluszek Waldemar Chałat podkreślił, że jest to miasto kolejarzy i związane jest z historią kolei. "Cieszymy się, że jesteśmy włączeni w projekt dotyczący ŁKA. Mamy nadzieję, że w przyszłości będzie to przyczółek do ekspansji tego projektu na wschód regionu" - ocenił Chałat.
Po uruchomieniu przewozów na linii łowickiej domknięta zostanie kolej obwodowa wokół Łodzi dzięki przejazdom na odcinku Łódź Kaliska - Zgierz. Od czerwca 2015 r. - po dostawie ostatniej zamówionej partii czterech nowych szynobusów - ruszy połączenie z Łodzi do Kutna, które obsługiwane będzie przez 10 par pociągów - podkreślił prezes ŁKA Andrzej Wasilewski.
ŁKA - spółka samorządu województwa - ruszyła w połowie czerwca tego roku. Dotąd przejęła od Przewozów Regionalnych obsługę trasy Łódź - Sieradz i uruchomiła połączenia wokół Łodzi - na trasie Łódź Kaliska - Łódź Widzew oraz Łódź Widzew - Zgierz.
Pociągi kolei obwodowej zatrzymują się m.in. na pięciu nowych przystankach w Łodzi: Pabianicka, Dąbrowa, Stoki, Marysin i Arturówek. Czas przejazdu kolei obwodowej z Łodzi Kaliskiej do Zgierza wynosi ok. 40 minut. Bilety normalne kosztują 3 zł, uczniowskie - 1,89 zł, a studenckie - 1,47 zł.
Tabor ŁKA stanowi obecnie 16 pojazdów szynowych Flirt3 wyprodukowanych przez firmę Stadler Polska. Ostatnie cztery z 20 zamówionych składów mają zostać dostarczone w lutym 2015 r.
Zakończyła się też budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla taboru na stacji Łódź Widzew. Firma Stadler w ramach kontraktu przez 15 lat będzie zajmowała się w nim serwisowaniem i utrzymaniem pojazdów. Wartość całego projektu dot. budowy systemu ŁKA przekracza 457 mln zł, z czego ponad 193 mln zł pochodzi ze środków unijnych.
Źródło: PAP