Identyfikacja priorytetów dla TEN-T

Fot. supernowosci24.pl

Komisja Europejska opublikowała wyniki dziewięciu badań stanu i potrzeb związanych z planem rozwoju tzw. korytarzy bazowych transeuropejskiej sieci transportowej - TEN-T.

Zgodnie z założeniami, sieć bazowa ma obejmować co najmniej trzy rodzaje transportu, przechodzić przez co najmniej trzy państwa członkowskie i dwa odcinki transgraniczne. Ma ona zostać zbudowana do 2030 roku, na co UE przeznacza 700 mld euro.

W analizach uwypuklono znaczenie optymalizacji wykorzystania infrastruktury wzdłuż korytarzy, przede wszystkim poprzez: zastosowanie inteligentnych systemów transportowych, sprawne zarządzanie i promocję rozwiązań, zorientowanie na rozwój „czystszych” rodzajów transportu, tj. powodujących mniejszą emisję spalin, niż transport drogowy.

„Po raz pierwszy zbadaliśmy w sposób kompleksowy i z zastosowaniem wspólnej metodologii projekty dziesiątków tysięcy kilometrów linii kolejowym, drogowych, żeglugi śródlądowej, ich połączeń z portami morskimi i rzecznymi, lotniskami i innymi terminalami logistycznymi” - skomentowała Violeta Bulc, komisarz ds. transportu. - „Musimy zwiększyć wysiłki, aby upewnić się, że sieć będzie w pełni operacyjna w 2030 r., z korzyścią dla usprawnienia transportu pasażerów i towarów na terenie UE, ale i wsparcia rozwoju gospodarek krajów członkowskich”. 

Według niej, teraz jest czas na inwestowanie w zgłaszane projekty TEN-T, w celu zmaksymalizowania korzyści ich współfinansowania środkami funduszu Łącząc Europę (CEF), którego budżet wynosi ostatecznie 315 mld euro.

Koordynatorzy każdego z dziewięciu korytarzy TEN-T (dwa z nich przebiegają przez Polskę) zostali zobowiązani do wdrożenie ustaleń z badań. Ich celem w szczególności jest usunięcie wąskich gardeł w połączeniach komunikacyjnych oraz poprawa interoperacyjności.

Wyniki badań będą uwzględnianie przy podejmowaniu decyzji w sprawie przyznania funduszy UE z budżetu 2014-2020 oraz CEF.

Źródło: WNP