Fot. RI
Jak wynika z raportu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO), opublikowanego w dniu 16 lipca, unijny program Marco Polo, którego głównym celem była redukcja przewozu towarów transportem drogowym oraz wspieranie transportu intermodalnego, okazał się nieskuteczny. W związku z tym program w obecnej formie nie powinien być kontynuowany.
ETO stwierdził, że ani pierwsza edycja programu Marco Polo 1, który trwała od 2003 do 2007 r., ani Marco Polo 2, który działa od 2007 r. do 2013 r., nie zdołał przyciągnąć wystarczającej liczby odpowiednich wniosków, ponieważ warunki rynkowe i zasady programu zniechęcały operatorów do podjęcia programu. Połowa projektów okazała się mieć ograniczoną trwałość, a według ETO większość byłaby zrealizowana nawet bez finansowania ze środków unijnych. Zgodnie z przedstawionym raportem, 13 z 16 skontrolowanych beneficjentów stwierdziło, że to oni zaczęli swoje usługi bez dotacji.
Raport pokazuje, że Marco Polo nie spełniał celów określonych przez polityków, a także miał niewielki wpływ na promowanie transportu intermodalnego i odejście od transportu drogowego. - Programy te były nieskuteczne, ponieważ nie spełniały swoich celów, miały niewielki wpływ na przenoszenie transportu drogowego na kolejowy. Nie było żadnych informacji, dzięki którym możliwa byłaby ocena, czy cele polityczne, takie jak korzyści dla środowiska, zostały osiągnięte – powiedziała Villa Italia, jedna z audytorek ECA odpowiedzialna za raport.
ECA zalecił zaprzestanie dofinansowania z UE dla transportu towarowego przez Marco Polo, a także zasugerował, że w przyszłości finansowanie powinno być oparte na ocenie wpływu świadczeń realizowanego projektu. Przystępując do procesu należałoby ustalić prawdziwą wartość każdego wkładu finansowanego z UE.
Źródło: International Railway Journal, tłum. MM IGTL