Pendolino wyjedzie na nowe, dwutorowe linie bez zakłóceń

Fot. mmtrojmiasto.pl

Dobiegają końca zaplanowane modernizacje czterech głównych linii kolejowych, niektóre rozpoczęte cztery lata temu. Ich parametry zapewnią jazdę pociągów z prędkością ponad 160 km/h i są w szczególności dedykowane Pendolino.

- Ostatnie roboty torowe zostaną zamknięte na początku grudnia, co oznacza, że udostępnimy je do ruchu 14 grudnia, zgodnie z nowym rozkładem jazdy 2014/2015 - mówi Piotr Macepszak, dyrektor Biura Linii Kolejowych PKP PLK.

Według jego informacji, chodzi o odcinek koło Malborka na linii E65 Gdańsk - Warszawa, odcinek Zawiercie - Katowice na centralnej magistrali kolejowej (CMK) i układanie głowic na drugim torze pomiędzy Piastowem a Grodziskiem Mazowieckim. Natomiast zakończone zostały roboty torowe na odcinku Psary - Kraków, a pomiędzy Włoszczową a Opolem, czyli na odgałęzieniu CMK w kierunku Wrocławia, trwają testy obciążeniowe. 

- Te cztery zmodernizowane, dwutorowe linie łączące największe aglomeracje z Warszawą liczą łącznie ok. 1000 km - dodał dyrektor. - Tylko na 10 km odcinku Strzałki - Idzikowice koło Włoszczowej linia ta będzie nadal jednotorowa. 

Trwa tam nie tylko modernizacja jednego toru, ale i budowa mostu przez Pilicę. Stan ten utrzyma się niemal przez cały 2015 roku. Po zakończeniu prac na pierwszym torze, nie niego zostanie przeniesiony ruch pociągów, a drugi tor będzie unowocześniany. Zakończenie tych prac przewidziano w grudniu 2015 roku. 

Efektem tych wszystkich modernizacji czterech linii będzie to, że na nieco ponad połowie z nich (52 proc.), pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 170 - 200 km/h. Odsetek ten wzrośnie, gdy w 2015 roku zakończone zostaną prace budowy systemu automatycznego sterowania ruchem ERTMS na linii Gdańsk - Warszawa. 

- Nie spowodują one zakłóceń w ruchu pociągów - dodaje Piotr Macepszak. 

Zapewnia on, że w przyszłym roku Pendolino z Gdańska do Warszawy pokona w czasie 2 godzin i 58 minut, z Warszawy do Krakowa - w 2 h 28 min., z Warszawy do Katowic - w 2 h 34 min., a z Warszawy do Wrocławia - w 3 h i 42 minuty. 

Według założeń PKP PLK, z CMK będą korzystać wyłącznie pociągi pasażerskie, ponieważ dopuszcza się tam ruch pociągów jadących z prędkością minimum 120 km/h. PLK potwierdza, że jadące wolniej składy towarowe nie tylko mogą zakłócić ruch szybszych składów pasażerskich, ale i bardziej niszczyć na wyprofilowanych łukach szyny, niżej leżące. 

Pociągi towarowe mogą korzystać z linii nr 1, 8 i 62. 

Źródło: WNP