Węgiel w RID

Fot. nettg.pl

Na posiedzeniu w dniu 22 maja  2014 w Bernie Komitet RID  postanowił, że od 1 stycznia 2015 przy przewozach węgla obowiązywać będzie przepis spacjalny nr 665.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju  zamierza podpisać w tej  sprawie także „Specjalne  wielostronne porozumienie nr 4/2014“ o tej samej treści co przepis, Porozumienie to będzie obowiązywać od momentu podpisania do 31 grudnia 2014.

Wprowadzenie zmian w RID zostało spowodowane przypadkami samozapłonu  w wagonach kolejowych węgla importowanego drogą morską.

Po wejściu w życie tych przepisów

1.    Do nadawcy węgla należało będzie sprawdzenie czy węgiel kamienny, koks i antracyt, spełniają kryteria klasyfikacyjne dla klasy 4.2, grupa pakowania III.

2. Jeżeli spełnione będą kryteria wymienione w pkt 1. to węgiel kamienny, koks i antracyt mogą być również przewożone w odkrytych wagonach lub kontenerach, pod warunkiem że:

(a)  węgiel jest ładowany bezpośrednio z miejsca wydobycia do wagonów lub kontenerów (bez mierzenia temperatury), lub

(b)  temperatura ładunku nie przekracza 60°C podczas lub natychmiast po załadunku do wagonu lub kontenera. Stosując właściwe metody pomiaru, napełniający powinien upewnić się, że maksymalna dopuszczalna temperatura ładunku podczas lub natychmiast po załadunku wagonów lub kontenerów nie została przekroczona i powyższe udokumentować.

Nadawca powinien zapewnić, aby w dokumencie towarzyszącym przesyłce (takim jak: konosament, dokument ładunkowy lub list przewozowy CMR/CIM) znajdowało następujące stwierdzenie:

„PRZEWÓZ UZGODNIONY NA PODSTAWIE ROZDZIAŁU 1.5.1 RID (RID 4/2014)”  

Pozostałe przepisy RID nie mają zastosowania.”

w załączeniu

Notatka służbowa MIR w sprawie zmian w RID

Przepis specjalny 665  (z  polskim tłumaczeniem)

Specjalne wielostronne porozumienie nr 4/2014 (z polskim tłumaczeniem)